Kaip išmokyti vaiką skaityti

Vaiko gebėjimui mokytis skaityti lengvai ir greitai įtaką turi ne tik jo amžius. Tėvai taip pat atlieka svarbų vaidmenį šiame procese. Specialistai pataria, kad tėvai kasdien skirtų keletą minučių knygoms, padėtų vaikui pasirinkti tinkamas knygas, skaitytų kartu su vaiku ir rodytų pavyzdį šeimoje. Dėl šių pastangų vaiko pažintis su knygomis ir raidėmis taps lengvesnė ir sklandesnė.

Vaikai pradeda mokytis skaityti nuo pat pirmųjų metų.

Kaip paaiškina Vytauto Didžiojo universiteto lektorė dr. Eglė Krivickaitė-Leišienė, kai vaikas pradeda naršyti knygas, tyrinėti paveikslėlius, o vėliau pradeda piešti ir komentuoti keverzones, galima teigti, kad jis pamažu įgyja pažinimą apie rašto kalbą.

Tėvams, kurie svarsto, ar jau tinkamas metas pradėti mokyti vaiką abėcėlės ir raidžių sudarymo, pašnekovė pataria atsižvelgti į galimybę, kad mažylis gali būti savarankiškai bando skaityti. Pavyzdžiui, jis gali imituoti skaitymą, kurdamas pasakojimą, remdamasis knygos puslapiuose matomais paveikslėliais, arba atpasakoti jam perskaitytą tekstą. Šie veiksmai rodo, kad vaikas jau domisi skaitymu.

Vaikai domisi raidėmis skirtingo amžiaus: kai kurie, dar būdami dvejų ar trejų metų, jau gali atpažinti savo vardo pirmąją raidę ir kitas raides, tuo tarpu kiti tai daro vėliau. Svarbu, kad knygelės ar užduotys, skirtos raidėms pažinti, naudotų aiškų ir paprastą šriftą, be papildomų išraizgų ir dekoro, siekiant padėti vaikui sukurti aiškų raidės vaizdinį ir lengviau ją atpažinti ateityje. Specialistė pabrėžia, kad pradedant mokytis skaityti, didžiausią reikšmę turi tikslumas.

Pašnekovė pažymi, kad skaitymas yra sudėtingas procesas, kuris pareikalauja daug energijos. Ji pabrėžia, kad rašytinė kalba vaikams yra kaip šifras, kurį jiems reikia iššifruoti. Tai reiškia, kad vaikams reikia išmokti atpažinti raides, susieti jas su garsais ir mokytis, kaip šie garsai sujungiami, kad galėtų perskaityti žodį.

Pavyzdys šeimoje

Pašnekovė taip pat atkreipia dėmesį, kad nevertėtų versti vaiko skaityti, kai jis nori daryti kažką kita. Ji teigia, kad vaikai mokosi elgesio pavyzdžių iš suaugusiųjų, todėl jei šeima domisi knygomis ir skaitymu, tai skatins ne tik vaiką, bet ir pats vaikas bus linkęs domėtis knygomis.

dr. E. Krivickaitė-Leišienė pasakojo, kad ji yra susidūrusi su atvejais, kai vaikai, išmokę pirmiausia anglų kalbos abėcėlę, susiduria su sunkumais vėliau mokantis lietuvių raidėms ir jų garso ryšiui su lietuvių kalba. Ypač tai pasireiškia, jei vaikas turi kalbos raidos sunkumų. Moksliniai tyrimai rodo, kad išmokus gimtąją kalbą, antrąją kalbą mokytis tampa lengviau, ir todėl pašnekovė pataria nepernelyg skubėti mokyti anglų kalbos vaikui, nors tai yra labai populiaru.

Skaitymo skatinimas žaidžiant

Priešmokyklinukai, pasiruošdami pirmajai klasei, jau pažįsta raides ir mokosi jas susieti su garsu. Jei pastebite, kad vaikui tai kelia sunkumų arba jis neturi didelio susidomėjimo, galite ieškoti būdų, kaip žaismingai įtraukti jį į skaitymo procesą. Pavyzdžiui, mieste galite ieškoti pažįstamų raidžių iškabose arba lauko reklamose ir jas garsiai vardinti. Arba rudenį galite naudoti kaštonus, ant kurių užrašyti raides, traukti jas iš maišelio arba dėžutės ir vardinti garsiai, piešti raides kreidelėmis, sudaryti jas iš mašinėlių ir pan. Viskas, kas sudomina vaiką, gali būti naudinga.

dr. E. Krivickaitė-Leišienė, mokydama savo dukrą skaityti, reguliariai po raidės piešė ant A4 formato popieriaus lapo. Tuos piešinius ji kabinėdavo ant šaldytuvo durų ir kas kartą, praeidama pro šaldytuvą, mergaitės pirštu apjuosdavo atskirą raidę ir ištardavo ją. Kitas būdas, kurį ji naudojo, kad supakuoti vaikus į skaitymą, buvo naudoti personalizuotas knygas. Pašnekovė sutinka, kad šios knygos, kurios sukuriamos atsižvelgiant į kiekvieno vaiko poreikius, gali labai skatinti skaitymą, ypač kai tėvai skaito kartu su vaikais ir rodo pavyzdį. „Skaitymas kartu su istorija – tai labai svarbi bendravimo ir mokymosi su vaikais dalis. Personalizuotos knygos, kuriose vaikas ar visa šeima tampa pagrindiniais veikėjais, sukuria daug emocijų, neįprastai įtraukia į pasakojimą ir skatina stipriai susijusti su istorija, kurioje jie yra pagrindiniai veikėjai“, – teigė „Balto trader“ direktorius Dovydas Pauliukonis.

Skaitymas palengva

Kad vaikas lengviau išmoktų skaityti, svarbu, kaip pašnekovė paaiškino, turėti gausų žodyną. Pasak jos, teigiama, kad žodžiai, kuriuos perskaitome kelis kartus, įsimenami ir įsidedami į atmintį, todėl vėliau juos galime atpažinti be pastangų. Taip pat sakoma, kad patyrę skaitytojai daugumą žodžių skaito iš atminties. Kai žodžių atpažinimas tampa automatinis, skaitymas tampa sklandus, tikslus ir išraiškingas. Mano pastebėjimais, šiuo metu mokoma atpažinti ne tik garsus, bet ir skiemenis, juos perskaityti ir sujungti. Mano nuomone, sėkmingas skaitymo mokymo būdas yra nuoseklus ir reguliarus, kasdien bent kelias minutes skirti skaitymui. Svarbu neperkrauti vaiko naujais žodžiais kasdien, o pasikartoti jau išmokusius žodžius, pridedant po vieną naują žodį.

Skaitykite daugiau: https://www.delfi.lt/seima/ugdymas/universiteto-lektore-pasidalijo-kaip-geriausia-ismokyti-vaika-skaityti-ir-isdave-kokia-gudrybe-taiko-su-savo-dukra-94685935